top of page

Jij bent het product

Een klant van me is boos. Hij wilde zijn zwembaden aan de man brengen en ik gaf hem aan dat we dan wellicht via Google-ads de specifieke doelgroep moesten gaan ‘targetten’. Google weet wie er een vrijstaand huis heeft met voldoende grond, wie in de juiste welstandsklasse zit en wellicht zelfs of men belangstelling voor zwemmen heeft. “Google weet bijna alles van je,” zei ik hem blij. En toen werd hij dus boos. Hij wilde heel graag zijn zwembaden aan de man brengen maar vond het ‘werkelijk schandalig’ dat er een commerciële partij is die zijn gegevens kennelijk bijhield en daar dan vervolgens een businessmodel van ging maken. 

Zwembad_Google Ads
Jij bent het product_Google

Ik vroeg hem voorzichtig hoe hij naar een klant navigeerde als hij een zwembad ging leveren. Daar gebruikte hij Google maps voor. Na wat aandringen gaf hij aan ook Google, Google Translate, Google Flights, Gmail en YouTube te gebruiken. Allemaal voor niets. Het verdienmodel van Google is niet anders dan dat van een vakbeurs die vrij toegankelijk is: iemand moet het betalen! En bij die vakbeurs zijn dat de standhouders die fors moeten dokken omdat jij daar met collega’s in groten getale komt. Onthoud: Als het gratis is, ben jij het product. Google biedt je haast al haar diensten gratis aan en daar betaal je met jouw data voor. Elke vorm van opwinding daarover is misplaatst zolang je niet bereid bent te betalen voor de zeer geavanceerde producten die Google ons aanbiedt. Mijn klant bleef bozig mopperen, maar ging uiteindelijk akkoord met een Google ads-campagne, die uiteindelijk toch tamelijk succesvol bleek.

Blog door Sarah
bottom of page